Του Γιώργου Κ. Καββαδία*

Μια ακόμα ανακοίνωση, ένα αντικομμουνιστικό παραλήρημα του ΣΥΡΙΖΑ εκπαιδευτικών Πειραιά με το οποίο επιτίθεται στην ΕΛΜΕ και σε δυνάμεις της Αριστεράς. Κατηγορούν δυνάμεις της Αριστεράς ότι «μετατρέπουν τα σωματεία σε εξαρτήματα των κομματικών τους οργανώσεων», αυτοί που με την ανακοίνωσή τους πιστοποιούν ότι ταυτίζονται με την κυβέρνησή τους και γίνονται άθλιοι απολογητές μιας πολιτικής που έχει οδηγήσει τους εκπαιδευτικούς και τους εργαζόμενους στη φτώχεια, την ανεργία, την κοινωνική εξαθλίωση και δυστυχία.

Οι φτωχοί φτωχότεροι το δόγμα των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ

Οι μισθολογικές απολαβές των εργαζομένων βούλιαξαν κατά 23 δισ. ευρώ μέσα σε δέκα χρόνια, υπό το βάρος της ανεργίας και των μεγάλων περικοπών στα εισοδήματα των εργαζομένων. Η μέση κύρια σύνταξη έχει πέσει στα 723 ευρώ και είναι η χαμηλότερη σε ΟΛΕΣ τις χώρες της ΟΝΕ! Στην Ελλάδα το 2017 βρίσκονταν αντιμέτωποι με τον κίνδυνο της φτώχειας ή του κοινωνικού αποκλεισμού το 34,8% του πληθυσμού (3,7 εκατ. άνθρωποι), έναντι 28,1% το 2008. Και όλα αυτά από μια υποταγμένη στα κελεύσματα των ξένων ιμπεριαλιστών αριστεροδεξιά συγκυβέρνηση με την πιο μαύρη καμμενοδεξιά που κατηγορεί υπουργούς της για δωροδοκία 50 εκατομμυρίων ευρώ από τον Σόρος με πράσινους (ΠΑΣΟΚους) και γαλάζιους (ΝΔημοκράτες) υπουργούς.

Δειλοί, άβουλοι υποταγμένοι στους Αμερικανούς φίλους τους!

Διατυμπανίζουν ως κυβερνητικά φερέφωνα ότι «η Ελλάδα έχει πετύχει να είναι χώρα σταθερότητας στη περιοχή». Αυτοί θεωρούν τον αμερικάνικο ιμπεριαλισμό «στρατηγικό εταίρο και σύμμαχο, τον μοναδικό» και η κυβέρνησή τους υποτάσσεται πλήρως στους Αμερικάνους ιμπεριαλιστές και μετατρέπει τη χώρα σε μια μεγάλη αμερικανική βάση.

– Η βάση της Σούδας είναι αμερικανική ναυτική και αεροπορική βάση, ενώ εξετάζεται η δημιουργία και άλλης βάσης στο Τυμπάκι της Κρήτης, γιατί ακόμη και η αεροναυτική βάση στην ευρύτερη περιοχή των Χανίων δεν επαρκεί.
– Στη Λάρισα πέρα από τη Βάση των drones λειτουργούν τα νατοϊκά Στρατηγεία για την επιτήρηση των βαλκανικών χωρών και στρατηγείο επιφορτισμένο με άλλες αρμοδιότητες.
– Στην Αλεξανδρούπολη μια ακόμα βάση ετοιμάζεται, ενώ πρέπει να αναφέρουμε και την δράση της 71ης Αερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας στη Νέα Σάντα στο Κιλκίς.
– Στον κατάλογο των βάσεων – αεροπορικού κυρίως προσανατολισμού – βρίσκονται οι βάσεις της Ανδραβίδας, του Άκτιου κ.α.

Και όλα αυτά από μια κυβέρνηση που υποσχόταν::

«(…) κατάργηση των ξένων στρατιωτικών βάσεων» («Πολιτική Απόφαση» Ιδρυτικού Συνεδρίου ΣΥΡΙΖΑ – Ιούλιος 2013).

«(…) κλείσιμο όλων των ξένων βάσεων στην Ελλάδα. Άμεση κατάργηση των βάσεων της Σούδας και του Ακτίου. Δεν θέλουμε την Ελλάδα στο ΝΑΤΟ, ούτε το ΝΑΤΟ στην Ελλάδα και αγωνιζόμαστε για την διάλυσή του» («Εκλογικό Πρόγραμμα» ΣΥΡΙΖΑ – Μάης 2012).

Αρχιερείς του ρουσφετιού – Σύμμαχοι της ΔΑΚΕ!

Στα ειδικότερα κόπτονται δήθεν για τις άμαζες Γενικές Συνελεύσεις της ΕΛΜΕ. Ποιοι αυτοί που εμφανίζουν στις εκλογές για το ΠΥΣΔΕ ψηφοδέλτιο 71 ατόμων –τους ρώτησαν άραγε;- ενώ στις Γ. Σ και τις κινητοποιήσεις συμμετέχουν με 1 ή 2 «εκπροσώποί τους» για να προκαλέσουν όσους ασκούν κριτική στην κυβέρνησή τους. Ποιοι; Οι βαστάζοι της κυβερνητικής πολιτικής, οι αρχιερείς του των πελατειακών σχέσεων που σπέρνουν την απογοήτευση και οδηγούν στον ατομικισμό και την απάθεια. Γιατί ο στόχος τους είναι αυτός που αποδίδουν σε άλλους, «το διώξιμο των συναδέλφων, για να αλωνίζουν εκ του ασφαλούς», όπως γράφουν στην ανακοίνωσή τους. Για αυτό και πανηγυρίζουν και αντιπολιτεύονται τις δυνάμεις που αναφέρονται στο κίνημα, όταν οι απεργίες έχουν χαμηλά ποσοστά συμμετοχής.

Μιλούν για διαπλοκή δυνάμεων της Αριστεράς με Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ και για σύμπλευση αυτοί που που ψήφισαν τα μνημόνια εξαθλίωσης του ελληνικού λαού και ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας με αυτά τα κόμματα. Δική τους η γκλίτσα και το καλάμι της εξουσίας που το μοιράζονται μαζί με στελέχη της ΔΑΚΕ, κάνοντας κοινή προεκλογική εκστρατεία και δια τηλεφώνων, όπως στις εκλογές των Διευθυντών εκπαίδευσης για να προωθηθεί ο εκλεκτός τους! Αυτοί που παζάρεψαν και μοίρασαν μαζί με στελέχη της ΔΑΚΕ θέσεις διευθυντών σχολείων. Αυτοί που αναμασούν την καραμέλα του Κουτσόγιωργα για δυνάμεις του φωτός ή της προόδου και δυνάμεις του σκότους ή της συντήρησης και την ίδια ώρα έχουν διαμορφώσει μπλοκ με ΔΑΚΕ και ΠΕΚ στην ΟΛΜΕ οδηγώντας σε αδράνεια ή και υποταγή στην κυβερνητική πολιτική την ώρα που πλήττεται η δημόσια εκπαίδευση.

Άλλωστε πολλοί από αυτούς είναι οι γυρολόγοι σε διάφορες παρατάξεις, πολλοί από αυτούς ανακάλυψαν τον συνδικαλισμό το 2012 βλέποντας ότι με τον ΣΥΡΙΑΖ έχει ψωμί και θέσεις αμειβόμενες! Είναι αυτοί που δίδαξαν κωλοτούμπες, όταν ο κλάδος έδινε τη μάχη ενάντια στην αυτοαξιολόγης και ηρωοποιούσαν την τακτική της παραίτησης από θέση Διευθυντή τη μια μέρα και την επόμενη τρίβονταν όχι στην γκλίτσα, αλλά στα γραφεία για να ανακαλέσουν συνοδεία βουλευτών τους!

Φαντασιώνονται αυξήσεις, ενώ έχουν ρημάξει και τους εκπαιδευτικούς!

Έχουν το θράσος να λένε ότι «έγινε αύξηση στη πλειοψηφία των εκπαιδευτικών», ανφέρονται στο «ξεπάγωμα» και τις αυξήσεις» στο μισθολόγιο των εκπαιδευτικών, όταν έχουν φτωχοποιηθεί βίαια και ραγδαία. Μόνο από την αύξηση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης το κόστος υπολογίζεται πάνω από 300 ευρώ το κόστος για κάθε 4μελή οικογένεια. Και εκτός από αυτό. Η επέλαση του ΕΝΦΙΑ, η φοροληστεία, οι αυξήσεις των βασικών ειδών λαϊκής κατανάλωσης, οι περικοπές των προνοιακών επιδομάτων, η κατεδάφιση της Υγείας και της Παιδείας, έρχονται να αποτελειώσουν οικονομικά τα λαϊκά εισοδήματα.

Από τη μείωση του αφορολόγητου υπολογίζεται ότι οι εργαζόμενοι θα έχουν απώλειες μέχρι 650 ευρώ τον χρόνο που με τα «αντίμετρα» θα κυμανθούν από 250 έως 400 ευρώ. Ανεξάρτητα από τη «μάχη» για τη «μη περικοπή των συντάξεων» είναι δεδομένες οι περικοπές όσων βγήκαν στη σύνταξη το 2016 και των εν ενεργεία που θα βγούν μετά το 2018 από 100 έως 250 ευρώ από το 2019.

Ωράριο και 30ωρο:εργασιακή ομηρία και εντατικοποίηση

Με περίσσιο θράσος με ασύστολα ψεύδη αναφέρουν ότι « Υποχρεωτικό 30ωρο. Παρέμεινε όπως ήταν».

Η αλήθεια είναι άλλαξε η ρύθμιση του θεσμικού πλαισίου με τη γνωστή εγκύκλιο για την παραμονή των εκπαιδευτικών στο σχολείο για 30 ώρες που προβλέπει το νέο καθήκον του προγραμματισμού και της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου. Τα νέα καθήκοντα συνδέονται με την αυτοαξιολόγηση/αξιολόγηση και οι εκπαιδευτικοί το επόμενο διάστημα θα νιώσουν στο πετσί τους την εντατικοποίηση και γραφειοκρατικοποίηση της δουλειάς τους.

Με το άρθρο 245 του Νόμου 4512/2018 αντικαταστάθηκε η παρ. 8 του άρθρου 13 του ν. 1566/1985 (Α΄ 167) για τα εξωδιδακτικά καθήκοντα και το ωράριο των εκπαιδευτικών,ως εξής:

«8. Oι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα και με την επιφύλαξη της παραγράφου 2 του Κεφαλαίου ΣΤ΄ του άρθρου 11, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που ανατίθενται από τα όργανα διοίκησης του σχολείου και συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως:

η προετοιμασία του εποπτικού εκπαιδευτικού υλικού και των εργαστηριακών ασκήσεων,

η διόρθωση εργασιών και διαγωνισμάτων,

η καταχώρηση-ενημέρωση της αξιολόγησης των μαθητών,

η συμμετοχή στην προετοιμασία και την πραγματοποίηση εορταστικών, αθλητικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων,

ο προγραμματισμός και η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου,

η επικοινωνία με δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου,

η συνεργασία με εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στο ίδιο τμήμα ή που διδάσκουν τα ίδια γνωστικά αντικείμενα,

οι παιδαγωγικές συναντήσεις για την κατάρτιση ομαδικών ή εξατομικευμένων προγραμμάτων υποστήριξης συγκεκριμένων μαθητικών ομάδων ή μαθητών,

η επίβλεψη σχολικών γευμάτων,

η ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων,

η τήρηση βιβλίων του σχολείου

η εκτέλεση διοικητικών εργασιών.

Από τα παραπάνω, τα νέα εξωδιδακτικά καθήκοντα των εκπαιδευτικών είναι:

προγραμματισμός και αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου,

επικοινωνία με δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου,

συνεργασία με εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στο ίδιο τμήμα ή που διδάσκουν τα ίδια γνωστικά αντικείμενα,

παιδαγωγικές συναντήσεις για την κατάρτιση ομαδικών ή εξατομικευμένων προγραμμάτων υποστήριξης συγκεκριμένων μαθητικών ομάδων ή μαθητών.

Αυτά τα καθήκοντα θα εξειδικευθούν με Υπουργικές Αποφάσεις που αναμένονται.

Κάποια όμως από τα παραπάνω καθήκοντα είναι σύνθετα και περιλαμβάνουν μια σειρά άλλων καθηκόντων/ενεργειών που θα πρέπει να γίνουν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Έτσι για παράδειγμα ο προγραμματισμός και η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου αναλύεται ενδεικτικά σε ενέργειες όπως:

Σύνταξη σχεδίων δράσης με σκοπούς και ειδικούς στόχους

Οργάνωση κριτηρίων , στρατηγικές και ενέργειες εφαρμογής σχεδίων δράσης

Οργανωτικές δομές

Αρμοδιότητες προσώπων και μηχανισμοί συνεργασίας και συντονισμού. Συνεργασία με νέες δομές.

Παρεμβάσεις σε επίπεδο σχολείου ή σχολικής τάξης

Διαμορφωτικές παρεμβάσεις στην οργάνωση και τον συντονισμό της σχολικής ζωής και σε εκπαιδευτικές πρακτικές. Εφαρμογή των δράσεων για επίτευξη των στόχων .

Συναντήσεις ομάδων εργασίας, συλλογή και επεξεργασία στοιχείων κ.ά.

Εργαλεία παρακολούθησης και αξιολόγησης

Προσδιορισμός μεθοδολογικών εργαλείων που απαιτούνται για τη συλλογή/καταγραφή δεδομένων ( ημερολόγια, σχέδια παρατήρησης, φόρμες καταγραφής, ερωτηματολόγια, σχέδια συνέντευξης κ.λπ.).

Διαδικασίες παρακολούθησης και αξιολόγησης του σχεδίου δράσης

Έκθεση των αποτελεσμάτων του σχεδίου δράσης

Διαδικασίες σχεδιασμού και οργάνωσης των ομάδων εργασίας, διευθέτηση προβλημάτων χρόνου, επικοινωνίας και συνεργασίας, παρεκκλίσεις του αρχικού σχεδιασμού και αναθεωρήσεις του σχεδίου

Όλα αυτά δείχνουν τον πολλαπλό, ασφυκτικό έλεγχο των εκπαιδευτικών και την εντατικοποίση της εργασίας τους που χάνει κάθε παιδαγωγικό χαρακτήρα και εξελίσσεται σε μια γραφειοκρατική διαδικασία υποταγής και συμμόρφωσης. Δείχνουν, επίσης, με σαφήνεια που πάνε τα πράγματα στο «ανοικτό» και «μεταμοντέρνο» σχολείο: στην πειθάρχηση του εκπαιδευτικού που διαφωνεί με την κυρίαρχη ιδεολογία και στη συμμόρφωσή του, όχι αυτή τη φορά από τον επιθεωρητή, αλλά από… το σύλλογο διδασκόντων που «αυτοαξιαλογείται» εκτελώντας χρέη «συλλογικού επιθεωρητή».

Η πολιτική των μηδενικών διορισμών συνδέεται άρρηκτα με την εντατικοποίηση και απαξίωση των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών. Υπολογίζεται ότι περίπου 1 στους 3 εκπαιδευτικούς αναγκάζεται να μετακινείται σε περισσότερα από ένα σχολεία σε συνθήκες ελαστικής εργασίας, ειδικότερα με αναπληρωτές σε ομηρία, με αυξημένο ωράριο εργασίας από το 2012 με σοβαρές επιπτώσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία και τη μόρφωση των μαθητών.

Επειδή καμαρώνουν που δεν αυξήθηκε κι άλλο το ωράριο των εκπαιδευτικών να τους θυμίσουμε: “Όσον αφορά στο θέμα του ωραρίου εμείς λέμε πάρα πολύ καθαρά ότι ως ΣΥΡΙΖΑ θα επαναφέρουμε το ωράριο”. (Ομιλία στη Βουλή του Αναπληρωτής υπουργού Παιδείας Τάσου Κουράκη, ως τομεάρχη παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, Ιανουάριος 2015)

Λένε ψέματα για την αξιολόγηση.

Άλλωστε το πνεύμα του ΠΔ152 για τα επονομαζόμενα στελέχη (ποσοτική εκτίμηση με βάση την κλίμακα του 100, διαρθρωμένοι ιεραρχικά αξιολογικοί χαρακτηρισμοί -εξαίρετος, επαρκής, ανεπαρκής κλπ.), όπως και στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα, ζει και βασιλεύει. Η αξιολόγηση των στελεχών εκπαίδευσης με ποιοτική και ποσοτική κλίμακα, η συνέντευξη, η αξιολόγηση σε ετήσια βάση του διευθυντή από τους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας, με ανώνυμα ερωτηματολόγια, η ενσωμάτωση της απεργοσπαστικής τροπολογίας Γεροβασίλη (που ψήφισε η κυβέρνηση μαζί με τη ΝΔ), προβλέπει ότι κάθε εκπαιδευτικός που δεν θα αξιολογήσει δεν μπορεί να θέσει υποψηφιότητα για θέση ευθύνης. Άρα κοντός ψαλμός και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Είναι αποκαλυπτική για την προώθηση σε επόμενη φάση της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού, η ενίσχυση του επιτελικού ρόλου της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.).

Στις 31-8-17, ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, σε συνέντευξή του στον Real Fm αναφερόμενος στο νέο Λύκειο δήλωσε ότι «το διαγώνισμα του Ιανουαρίου θα είναι ένας τρόπος να δούμε αν οι δάσκαλοι και οι καθηγητές είναι αποτελεσματικοί. Διότι κι αυτοί οι άνθρωποι καμιά φορά δεν είναι τόσο αποτελεσματικοί».

Τεχνική εκπαίδευση και μαθητεία

Έχουν περίσσιο θράσος οι απολογητές της κυβέρνησης όταν αναφέρονται στην Τεχνική Εκπαίδευση που έχουν κλείσει εκατοντάδες τμήματα αναγκάζοντας μαθητές και γονείς να γυρίσουν στη δεκαετία του ΄60 που για να σπουδάσεις έπρεπε να γίνεις εσωτερικός μετανάστης. Και μάλιστα κλείνουν ολιγομελή τμήματα στελέχη τους που έχουν την εξουσία τώρα, ενώ παλαιότερα ως εκπαιδευτικοί εκλιπαρούσαν να μην κλείσουν τμήματα. Άλλωστε μας είχαν δείξει δείγματα από παλιά. Όταν τρίβονταν όχι μόνο στην γκλιτσα, αλλά και στους διαδρόμους και τα γραφεία της ΠΑΣΟΚικής ή ΝΔκρατικής διοίκησης. Τι να πει κανείς για τη μαθητεία. Υπερασπίζονται έναν μεσαιωνικό θεσμό που προσφέρει πάμφθηνο εργατικό δυναμικό, καύσιμη ύλη στις επιχειρήσεις. Εκεί που απολύεται ο πατέρας για να προσληφθεί ο γιος που στοιχίζει φτηνά!

Τέλος, επειδή δε «θυμούνται» τι έλεγαν για καταργήσεις σχολείων και την επαναλειτουργία τους να τους θυμίσουμε:

-«Πάγωμα των καταργήσεων – συγχωνεύσεων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και επαναλειτουργία σχολικών μονάδων που καταργήθηκαν (νηπιαγωγεία- δημοτικά-γυμνάσια-λύκεια) βάσει αντικειμενικών κριτηρίων». (Προγραμματικό κείμενο του ΣΥΡΙΖΑ για την Παιδεία).

* Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι φιλόλογος, μέλος της ΣΕ του περιοδικού «Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης» του Εκπαιδευτικού Ομίλου και εκπρόσωπος στο ΔΣ της ΕΛΜΕ Πειραιά της Ενότητας Αντίστασης Ανατροπής

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το