Από τους influencers του Instagram, στους nano-influencers ● Οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας, που συχνά δεν ξεπερνούν τους περίπου 5.000 ακόλουθους, είναι το νέο μέσο προβολής προϊόντων καθώς οι εταιρείες ξεκίνησαν να προσεγγίζουν άτομα άγνωστα μεν στο ευρύ κοινό, με μια ενδιαφέρουσα όμως αισθητική στις αναρτήσεις τους.

Πριν από μερικά χρόνια, όταν το Instagram δεν είχε ξεπεράσει ακόμα το ένα δισεκατομμύριο χρηστών, μόνο μοντέλα, ποδοσφαιριστές και μεγάλες διασημότητες αποτελούσαν τους ιδανικούς influencers της αγοράς, αφού πολύ εύκολα αποκτούσαν εκατοντάδες χιλιάδες ακολούθους, άρα υποψήφιους πελάτες προϊόντων.

Αυτό μπορεί να μην έχει αλλάξει ριζικά, καθώς οι μεγάλες διαφημιστικές παγκοσμίως εξακολουθούν να τους πληρώνουν αδρά για να προωθήσουν συγκεκριμένα προϊόντα ή υπηρεσίες με φαντασμαγορικές, συχνά ρετουσαρισμένες, φωτογραφίες που απεικονίζουν τους ίδιους να χρησιμοποιούν προϊόντα τα οποία τις περισσότερες φορές είναι αδύνατον ένας «απλός θνητός» να αποκτήσει -όμως το ανεκπλήρωτο όνειρο ενίοτε επιφέρει και αντίθετα συναισθήματα.

Ετσι, τα τελευταία χρόνια πολλοί από τους χρήστες δείχνουν να αδιαφορούν για τις εντυπωσιακές ζωές των διασήμων και να αρχίζουν κάπως ασυνείδητα να στρέφονται προς τα άτομα της καθημερινότητάς τους.

Τους τελευταίους μήνες ένας νέος όρος στην ιστορία του ψηφιακού μάρκετινγκ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει προκύψει: οι αποκαλούμενοι nano-influencers.

Οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας είναι οι νέοι στόχοι στο παιχνίδι καθώς οι εταιρείες ξεκίνησαν να προσεγγίζουν άτομα άγνωστα στο ευρύ κοινό, με μια ενδιαφέρουσα όμως αισθητική, άτομα που τις περισσότερες φορές δεν ξεπερνούν τους περίπου 5.000 followers. Οι ακόλουθοί τους αποτελούνται από μέλη του στενού και ευρύτερου κύκλου τους (οικογένεια, φίλοι, συνάδελφοι, συμμαθητές) ενώ η αλληλεπίδραση, η παρουσία και η ψηφιακή επικοινωνία που έχουν είναι συνεχής και τους χαρακτηρίζει. Τα άτομα αυτά συνήθως έχουν φυσιολογική ζωή, ποντάρουν στην οικειότητα και χρησιμοποιούν προϊόντα τα οποία είναι προσιτά οικονομικά.

Νέοι επαγγελματίες

Στην κατηγορία των nano-influencers ουσιαστικά ανήκουν και πολλοί νέοι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι οποίοι και στην Ελλάδα μέσω του Instagram ξεκίνησαν να προωθούν τα προϊόντα τους που συνήθως φτιάχνουν μόνοι τους.

Χειροποίητα σανδάλια, ρούχα και αξεσουάρ είναι μερικά από τα δεκάδες παραδείγματα που μπορεί κανείς να ανακαλύψει χαζεύοντας στην εφαρμογή. Το στοίχημα που έχουν βάλει είναι να γίνουν influencers του εαυτού τους. Αντί να έχουν διαδικτυακό ή φυσικό κατάστημα με όλα τα συνεπαγόμενα έξοδα συντήρησης, προωθούν μόνοι τα προϊόντα τους σε μια μικρή κοινότητα αφού τις περισσότερες φορές δεν χρησιμοποιούν καν τη βοήθεια κάποιου ειδικού.

Γίνονται γνωστοί από στόμα σε στόμα και έτσι σιγά σιγά αποκτούν τη δική τους πελατεία. Παλιά και δοκιμασμένη συνταγή, νέα όμως εργαλεία.

«Εχει αλλάξει πολύ το τοπίο τα τελευταία χρόνια και έχει γίνει αισθητά δυσκολότερο για τις εταιρείες να ξεχωρίσουν και να τραβήξουν την προσοχή των καταναλωτών. Για τον λόγο αυτόν οι εμπορικές επωνυμίες (brands) προσπαθούν περισσότερο να έχουν μια πιο ξεκάθαρη, δημιουργική και αυθεντική επικοινωνία με τον χρήστη. Ομως το Instagram δίνει πολλές δυνατότητες και σε μεμονωμένα άτομα που θέλουν να προωθήσουν την επιχειρηματική ή άλλη δραστηριότητά τους», επισημαίνει στην «Εφ.Συν.» η Αικατερίνη Σταυριανέα, επίκουρη καθηγήτρια του τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης («social» σκέτο, στη αργκό) όλοι δημιουργούν stories, συνήθως βίντεο σύντομης διάρκειας με κάποιες ατάκες και κάποια δράση. Εμείς θελήσαμε να γνωρίσουμε από κοντά και εκτός διαδικτύου μερικούς νέους επαγγελματίες και να μάθουμε πώς σκέφτονται για τον τρόπο προώθησης της δουλειάς τους.

Αυτό είναι το δικό τους σύντομο προσωπικό… story.

Εύα Μολδoβανίδου (sundali_by_ecreations): χειροποίητο σανδάλι μέσω Instagram

Η Εύα Μολδoβανίδου είναι μια νέα κοπέλα που με τη δημιουργικότητα και το επιχειρηματικό της μυαλό κατάφερε να γίνει γνωστή για τα χειροποίητα σανδάλια της. Στην περίοδο της κρίσης αποφάσισε να μετατρέψει το χόμπι της σε επάγγελμα και αυτή η ιδέα δεν την έχει προδώσει.

Οπως μας λέει, η ενασχόληση με τη χειροποίητη τέχνη είναι ένα μικρόβιο που το κουβαλάει από μικρή: «Αρκετά χρόνια ασχολούμαι με τη χειροποίητη τέχνη, όπως κόσμημα, πλέξιμο, ζωγραφική και κατασκευές». Αυτό που κάνει τη δουλειά της ξεχωριστή είναι ότι δεν υπάρχουν έτοιμα σχέδια – το κάθε κομμάτι διακοσμείται ανάλογα με την περίσταση και το στιλ της κάθε κοπέλας.

«Νύφες μου στέλνουν το νυφικό τους και μαζί δημιουργούμε το σανδάλι που θα βάλουν στην πιο όμορφη μέρα της ζωής τους. Υπάρχει προσωπική επικοινωνία με την κάθε κοπέλα· μιλάνε με την Εύα, όχι με κάποιο απρόσωπο online κατάστημα. Αυτό που με τιμάει ιδιαίτερα είναι ότι πλέον, έχοντας δει τις δημιουργίες μου, πάρα πολλές μου λένε “φτιάξε ό,τι θέλεις… σου έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη, μας αρέσουν όλα”. Αυτό μου δίνει περισσότερη έμπνευση».

Ως μέσο για την προώθηση των προϊόντων της έχει επιλέξει κυρίως το Instagram. «Δεν τρελαίνομαι για τα social, αλλά όσον αφορά την προώθηση των σανδαλιών μου είναι ό,τι καλύτερο διότι σε μαθαίνει κόσμος που δεν θα μπορούσε καν να ξέρει ότι υπάρχεις, έχεις άμεση επαφή και επικοινωνία. Δέχομαι αρκετές παραγγελίες από την Κρήτη, όπου κατοικώ, την υπόλοιπη Ελλάδα και αρκετές από την Ευρώπη, την Αμερική και την Αυστραλία. Οι ηλικίες που με επιλέγουν είναι από 15 μέχρι 65 ετών, αλλά και αρκετοί άντρες που θέλουν να κάνουν ένα μοναδικό δώρο στην κοπέλα τους».

Ο λογαριασμός sundali_by_ecreations ξεπερνά πλέον τους 8.500 followers μόλις σε 3 χρόνια λειτουργίας. Η ίδια δεν θέλει τη μαζική παραγωγή: «Θέλω να έχω ελεγχόμενη παραγωγή διότι δεν θέλω να χάσω αυτήν την όμορφη επικοινωνία που έχω. Τα πάντα περνάνε από το χέρι μου και αυτό είναι που θέλω να κρατήσω. Δικό μου κατάστημα δεν θέλω να ανοίξω, προτιμώ το μικρό μου εργαστήρι, γιατί εδώ όλα γίνονται με αγάπη!»

Gardenias en Αtenas: εναλλακτική στη μαζική μόδα και κατανάλωση

Το προφίλ Gardenias en Αtenas έχει φτάσει τους 4.500 followers στους τρεις μήνες παρουσίας του στο διαδικτυακό τοπίο. Ξεκίνησε από δύο φοιτητές, οι οποίοι ενώ είχαν αρκετά ρούχα στις ντουλάπες τους δεν τα χρησιμοποιούσαν πλέον. Αρχισαν να σκέφτονται εναλλακτικές λύσεις για να τα πουλήσουν.

«Η αρχική ιδέα προέκυψε επειδή βλέπαμε την απήχηση που έχει το Instagram. Θέλαμε να δίνουμε τα ρούχα μας αλλά όχι τσάμπα. Υπήρχε και οικονομική ανάγκη, αποφασίσαμε να μαζεύουμε χρήματα στην άκρη για ένα ταξίδι».

Τα σχεδιασμένα για να χαλάνε γρήγορα ενδύματα της βιομηχανίας της μόδας και ο εργασιακός Μεσαίωνας σε χώρες όπως το Μπανγκλαντές και η Καμπότζη έχουν προκαλέσει αντιδράσεις και μεγάλη μερίδα ανθρώπων αντιστέκεται πλέον στις δυσμενείς πρακτικές της σύγχρονης παραγωγής ψάχνοντας εναλλακτικές λύσεις.

Αυτή είναι, όπως μας λένε, και η φιλοσοφία της σελίδας τους: «Να φοράς τα ρούχα που αγαπάς και να μπορείς να τα χρησιμοποιείς για τα επόμενα 5 χρόνια». «Αρχισε να μας απασχολεί το φαινόμενο της “γρήγορης μόδας”, και γι’ αυτό τα τελευταία δύο χρόνια παίρνω μόνο μεταχειρισμένα που έχουν ήδη κάνει τον κύκλο τους. Η γρήγορη μόδα κρύβει από πίσω μια βιομηχανία με άθλιες συνθήκες εργασίας και τεράστια κέρδη. Εμείς προσπαθούμε να προωθήσουμε το thrift (σ.σ. η αγορά ρούχων από δεύτερο χέρι). Υπάρχουν πάρα πολλοί στο Instagram που προωθούν ρούχα για γνωστές αλυσίδες. Εμείς δεν ασπαζόμαστε αυτή τη φιλοσοφία των influencers».

Δέχονται παραγγελίες από όλη την Ελλάδα, ακόμα και από ακριτικές περιοχές. «Εχουμε στείλει ρούχα μέχρι και σε χωριά της Κοζάνης και σε μέρη που δεν έχουν δευτερογενή αγορά».

Με το 59% των χρηστών ηλικίας 18-29 να αποτελούν τους ενεργούς χρήστες της πλατφόρμας, το Ιnstagram έχει μια αγορά που προσανατολίζεται στις νεότερες ηλικίες που συχνά δεν έχουν μεγάλη οικονομική δυνατότητα, οπότε τα ρούχα που είναι διαθέσιμα στη σελίδα τους δεν ξεπερνούν τα 25 ευρώ.

«Σημασία για μας έχει να μπορούμε να ανταποκριθούμε στις οικονομικές ανάγκες των ανθρώπων που ενδιαφέρονται για τα προϊόντα που προωθούμε».

Ιδανικά, οι Gardenias en Atenas θέλουν να επεκταθούν και κάποια στιγμή στο μέλλον να ανοίξουν τον δικό τους χώρο που θα πωλούνται σε προσιτές τιμές ρούχα και αξεσουάρ, αλλά όχι μόνο: «Θα θέλαμε να ανοίξουμε το δικό μας κατάστημα. Θέλουμε να συμμετέχουμε σε περισσότερες εκδηλώσεις για την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών».

Εμιλυ Γεωργιάδου (daretowear_designs): από τη θεωρία στην πράξη

Η Εμιλυ Γεωργιάδου είναι μόλις 21 ετών, κατάγεται από την Κύπρο και σπουδάζει product design στο Nottingham Trent University. Πέρυσι το καλοκαίρι αποφάσισε να ασχοληθεί με τη δημιουργία χειροποίητων ενδυμάτων.

«Η ιδέα προήλθε μέσω μιας εργασίας που έκανα στο πανεπιστήμιο σχετικά με το κέντημα. Πάντα μου άρεσε αυτό! Αρχικά έφτιαξα κάτι για εμένα, όμως μετά την παρότρυνση των φίλων μου αποφάσισα να ξεκινήσω την παραγωγή και είδα πως είχε απήχηση. Πάντα ήθελα να δημιουργήσω κάτι δικό μου, μια που ασχολούμαι με την τέχνη και με ενδιαφέρει ο τομέας της μόδας. Ηθελα να κάνω κάτι το οποίο θα συνδυάζει και τα δύο με έναν σύγχρονο τρόπο, το οποίο να είναι μοναδικό και να μου αποφέρει κάποιο κέρδος».

Το Instagram τη βοήθησε σε αυτό, «ήμουν σίγουρη πως έτσι θα με μάθουν πιο εύκολα» λέει. Ο λογαριασμός της, daretowear_designs, μέσα σε έναν χρόνο έχει ξεπεράσει τους 450 ακόλουθους, δέχεται παραγγελίες από διάφορα μέρη του κόσμου εκτός από τον τόπο καταγωγής της, ενώ και οι πελάτες της είναι συνήθως συνομήλικοι, από 18 έως 24 ετών.

«Τα θετικά του να προωθείς τα προϊόντα σου μέσω Instagram είναι ότι δεν πληρώνεις για να δείξεις τη δουλειά σου, ανεξάρτητα με το ότι μπορείς να πληρώσεις για πρόσθετες διαφημίσεις. Επίσης, με αυτόν τον τρόπο η δουλειά ταξιδεύει και σε άλλες χώρες. Ενα από τα αρνητικά του είναι ότι οποιοσδήποτε μπορεί πολύ εύκολα να αντιγράψει τις ιδέες σου».

Πηγή: Αθηνά Παυλή, Εύα Παπαδοπούλου – efsyn.gr

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το