της Αρετής Σπαχή

 

  • ΑΥΞΑΝΕΙ ΤΗΝ ΥΛΗ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΖΕΙ ΤΙΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΣΥΡΙΖΑ

 

  • ΝΑ ΠΑΡΕΙ  ΠΙΣΩ  Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΑ  ΝΕΑ ΕΜΠΟΔΙΑ ΠΟΥ ΘΕΣΠΙΣΕ  ΓΙΑ ΤΟΥΣ  ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΥΣ  ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΑΠΟ  ΤΗΝ  ΕΠΟΜΕΝΗ ΧΡΟΝΙΑ(2019-20)

 

Με τη θέσπιση νέων εμποδίων και τον  πολλαπλασιασμό των δυσκολιών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, επέλεξε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ να  ολοκληρώσει το αντιλαϊκό κυβερνητικό έργο της, εν όψει των εκλογών της 26 Μάη, καλώντας τους 17αρηδες στην κάλπη , με το «μπουναμά» της αυξημένης ύλης, αλλά και των πολλαπλών γνωστικών και θεωρητικών απαιτήσεων, δίδοντας  έτσι  νέα περιθώρια κερδοφορίας στην Παραπαιδεία, τα Φροντιστήρια και γενικώς τους εμπόρους της γνώσης και αποκλείοντας από το «Νέο Λύκειο» της ταξικής επιλογής την πλειονότητα των παιδιών από τα φτωχά λαϊκά στρώματα.

Παράλληλα, η δήθεν «αριστερή» κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με την έκδοση του ΦΕΚ(1790)  στις 21 Μάη για το πρόγραμμα σπουδών του «Νέου Λυκείου» και την ύλη των εξετάσεων των  επερχόμενων πανελλαδικών εξετάσεων, καταστρατηγεί ακόμα και τα  υπολείμματα των θεμελιωδών παιδαγωγικών και δημοκρατικών κατακτήσεων στο Λύκειο. Γιατί κλείνει   την πόρτα της φοίτησης, αλλά και της εισαγωγής στην Τριτοβάθμια για την πλειονότητα των παιδιών των λαϊκών στρωμάτων. Ετσι, η  κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έχει ήδη έτοιμο το αντιλαϊκό θεσμικό πλαίσιο για την επόμενη κυβέρνηση της ΝΔ ή  τη δική της, όπως επιτάσσουν οι αντιδραστικές συνθήκες της λυκοσυμμαχίας της ΕΕ(Μπολόνια, Πράγα. Λισσαβόνα κλπ), ο ΟΟΣΑ και ο ΣΕΒ, δηλ οι εκπρόσωποι του διεθνούς ιμπεριαλισμού και της εγχώριας ολιγαρχίας, τους οποίους  πιστά υπηρέτησε και υπηρετεί ο ΣΥΡΙΖΑ, η ΝΔ, το ΚΙΝΑΛ και γενικώς όλα τα κόμματα του κεφαλαίου και του Ευρωμονόδρομου.

Συγκεκριμένα,  ο ΣΥΡΙΖΑ,  ως   πιστός φρουρός των επιταγών της εγχώριας ολιγαρχίας και των ιμπεριαλιστών κηδεμόνων της,  έσπευσε, πριν τις εκλογές, να ενεργοποιήσει το νέο αντιλαϊκό πρόγραμμα σπουδών και πανελλαδικών εξετάσεων, για να αποσπάσει ξανά τα εύσημα των προστατών  του -και προφανώς την εκλογική στήριξή τους, λιθοβολώντας τους φετινούς 17άρηδες, με  ένα εξεταστικό «σφαγείο», χειρότερο του προηγούμενου.

 Ειδικότερα, βάσει των νέων μέτρων, η  εξέταση στο μάθημα των ΝΈΩΝ  ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ που είναι μάθημα γενικής παιδείας και κοινής εξέτασης των διαγωνιζομένων όλων των μαθητών, ανεξάρτητα από την ομάδα προσανατολισμού που ανήκουν,μετατρέπεται σε πραγματικό «κοφτήρι» των εξεταζομένων, γιατί:

Ø    Εντάσσει σε μια 3ωρη εξέταση (2) δυο μαθήματα, την Εκφραση-Εκθεση και τη Νεοελληνική Λογοτεχνία,  μαθήματα που -από τη φύση τους-  υπηρετούν το λόγο   με διαφορετικό τρόπο και ως προς τη στόχευσή τους  έρχονται να καλύψουν διαφορετικές ανάγκες πνευματικής αφύπνισης, ηθικής παιδείας και κοινωνικής αγωγής.Γιατί το μάθημα της Εκφρασης Εκθεσης εστιάζει στη συγκρότηση της σκέψης των μαθητών, στην ικανότητά τους να κατανοούν και να ορίζουν σωστά τις έννοιες, να αναλύουν τις θέσεις τους για τα όποια κοινωνικά ζητήματα και να επιχειρηματολογούν, Όμως το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας είναι μάθημα μύησης των μαθητών στην τέχνη του λόγου, με στόχο την ηθικο-κοινωνική  ευαισθητοποίησή τους και  την αισθητική τους καλλιέργεια. Με αυτήν την έννοια,  η Νεοελληνική Λογοτεχνία, εντασσόμενη στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, μετατρέπεται από μάθημα ευαισθητοποίησης  στα μορφωτικά και πολιτιστικά αγαθά σε «κοφτήρι» υψηλών αξιώσεων(όπως έχουν αποδείξει και οι παλιότερες εξετάσεις επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟκ), που παραπέμπει στην εντατική φροντιστηριακή προετοιμασία. Συνεπώς, αποσυνδέεται από  από το βασικό μορφωτικό και παιδαγωγικό στόχο που πρέπει να υπηρετεί και μετατρέπεται σε ένα επιπλέον φραγμό εισαγωγής στην Γ/θμια εκπαίδευση.

Ø    Με το νέο σύστημα εξέτασης στο μάθημα της Εκφρασης –Εκθεσης, επιβάλλεται το μοντέλο της κατακερματισμένης πληροφορίας.Γιατί οι εξεταζόμενοι ΔΕΝ καλούνται πλέον να γράψουν  την περίληψη συνολικά ενός κειμένου με ενιαίο θεματικό άξονα. Αντιθέτως, επιβάλλεται  να αποδώσουν περιληπτικά κάποιες παραγράφους του δοσμένου  κειμένου σε μια παράγραφο  60 λέξεων , έτσι ώστε να αίρεται η δυνατότητα της  συνολικής θεώρησης της  θέσης του συγγραφέα και οι μαθητές να μυούνται στο μοντέλο της αποσπασματικής πληροφορίας. Η διαδικασία  αυτή  αφυδατώνει τη σκέψη και απονεκρώνει τη δυνατότητα αφαιρετικής και κριτικής σκέψης, αλλά και  συνολικής θεώρησης της πραγματικότητας

Ø    Στο ίδιο επίπεδο, η αναλυτική και επιχειρηματολογημένη σκέψη δέχεται ακόμη ένα μεγαλύτερο χτύπημα με το νέο σύστημα εξέτασης.Γιατί  ΔΕΝ ζητείται πλέον η ανάπτυξη των απόψεων  των εξεταζομένων σε κάποιο ζήτημα κοινωνικού προβληματισμού. Αντίθετα,   το νέο σύστημα απαιτεί να πυκνώσουν οι εξεταζόμενοι  την άποψή τους σε δυο -το πολύ -παραγράφους(300-350 λέξεις)Η  απαίτηση αυτή– που είναιπροσαρμοσμένη  στις  τεχνοκρατικές κατευθύνσεις της κωδικοποιημένης και  αγοραίας πληροφορίας– δυσκολεύει ακόμη περισσότερο τους διαγωνιζόμενους, Τους καλεί  να πυκνώσουν πολλά νοήματα σε λίγες σειρές, ενώ από την άλλητους στερεί τη δυνατότητα να  ορίσουν τις έννοιες, να αναλύσουν τις θέσεις τους και να  τεκμηριώσουν την κριτική προσέγγιση των ζητουμένων. Είναι  προφανές   ότι εδώ το «λακωνίζειν ουκ εστι φιλοσοφείν».Γιατί ούτε την αφαιρετική λειτουργία της σκέψης υπηρετεί, ούτε τη δυνατότητα εστίασης στα ουσιώδη επιδιώκει Απλώς επιτάσσει  την απόλυτη υποταγή στην τυποποίηση, την ακρισία, τη ρηχή προσέγγιση των θεμάτων,  την προσκόλληση στην  αναμασημένη τροφή των φροντιστηριακών μαθημάτων. Έτσι, αποκλείει τόσο τον κριτικό στοχασμό και τον εποικοδομητικό προβληματισμό, όσο και  το ξεδίπλωμα της πρωτοτυπίας της  σκέψης του εξεταζομένου

Ø    Ενώ η εξέταση στην Εκφραση –Εκθεση υπηρετεί  εμφανώς και προκλητικά τον φορμαλισμό και την  ακρισία, ωστόσο συνεξετάζεται  με  το Μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας,στην εξέταση της  οποίας ορθώνονται πολλαπλές απαιτήσεις λογοτεχνικής  και θεατρικής  παιδείας, θεωρητικής κατάρτισης και εξειδικευμένης γνώσης για τη λειτουργία της τέχνης του λόγου και του θεάτρου.Γνώσεις, που όχι μόνο δεν προσφέρει το σχολείο(είτε με το παλιό, είτε με το νέο πρόγραμμα), μιας και είναι στερημένο  των  θεωρητικών μαθημάτων της λογοτεχνικής γραφής,   των λογοτεχνικών βιβλιοθηκών και  της ουσιαστικής πολιτιστικής ζώνης,  αλλά αντιθέτως παραπέμπουν σε εντατικά φροντιστηριακά μαθήματα. Ετσι, οι μαθητές όλων των ομάδων καλούνται «να παίζουν στα δάχτυλά τους»  τις αφηγηματικές τεχνικές, τους τρόπους εξέλιξης της πλοκής στο χώρο και το χρόνο, τις υφολογικές προσεγγίσεις, να έχουν τη δυνατότητα να αναλύουν ακόμα και τις ..σιωπές στους θεατρικούς διαλόγους(!).Πρέπει μάλιστα να τονίσουμε ότι όλες αυτές… οι φιλολαϊκές αξιώσεις ορθώνονται πάνω σε ένα ΑΓΝΩΣΤΟ(!) λογοτεχνικό ή θεατρικό κείμενο. Το γεγονός αυτό πολλαπλασιάζει τις δυσκολίες, ιδιαίτερα  για τα  παιδιά των λαϊκών στρωμάτων που η αδιαμφισβήτητη και διαρκώς  εντεινόμενη  κοινωνική ανισότητα και λαϊκή  εκμετάλλευση όχι μόνο δεν τους χάρισε την απαιτούμενη λογοτεχνική και θεατρική παιδεία, αλλά επιπλέον τα καταδίκασε στη στέρηση  των στοιχειωδών πολιτιστικών αγαθών. Κάτω από αυτές τις συνθήκες,είναι ευνόητο  ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο απαιτεί να έχουν οι εξεταζόμενοι μαθητές μας  το θεωρητικό και γνωστικό επίπεδο ενός ..φιλολόγου(!), για να μπορέσουν να γράψουν «καλά» στις επερχόμενες πανελλαδικές εξετάσεις, δηλ να ανήκουν στα ανώτερα κοινωνικά στρώματα, τα οποία, κατ’ επιταγή της πλουτοκρατίας, θα  καταστήσουν «φέουδό» τους την ανώτατη παιδεία

Ø    Το ίδιο επίπεδο αυξημένης  δυσκολίας καλούνται επίσης οι μαθητές μας να αντιμετωπίσουν σε όλες τις ομάδες προσανατολισμού,  κατά την εξέταση των ειδικών μαθημάτων. Ετσι, πχ η εξέταση στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών, ενώ φαίνεται ότι εκσυγχρονίζεται, στην ουσία  πολλαπλασιάζει τις δυσκολίες, αφού από τη μια διευρύνει  την ύλη στο γνωστό κείμενο και από την άλλη απαιτεί δυνατότητα συγκριτικής θεώρησης διαφορετικών φιλοσοφικών συστημάτων(πχ σύγκριση των θέσεων του Πλάτων και του Αριστοτέλη).Η απαίτηση αυτή  προϋποθέτει την  αφομοίωση των βασικών αρχών των διαφορετικών φιλοσοφικών θεωριών και την ικανότητα ανάλυσης και τεκμηρίωσης  των διαφορών , απαίτηση που δε μπορεί εξ αντικειμένου  να καλύψει η διδασκαλία στο σχολείο. Μπορεί όμως να την προσφέρει η επί πολλά χρόνια και ακριβά πληρωμένη  φροντιστηριακή εκπαίδευση. Αντιστοίχως,στο άγνωστο αρχαίο κείμενο  οι απαιτήσεις πια δεν περιορίζονται στην γλωσσική κατανόηση, τη συντακτική και γραμματική δομή  του κειμένου και τη μετάφρασή  του. Προεκτείνονται και σε άλλα πεδία. Αφορούν επιπλέον    στην κατανόηση των βασικών θεματικών αξόνων  του συγγραφέα (ρήτορα, ιστορικού ή φιλοσόφου), καθώς και  του ιστορικού και κοινωνικού πλαισίου του δοσμένου άγνωστου και διευρυμένου στην έκταση κειμένου.  Οι  εξεταζόμενοι δηλ πρέπει να έχουν μια συνολική εικόνα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, για να μπορέσουν να ανταποκριθούν σε αυτήν την κλίμακα της δυσκολίας που θα αφορά ελάχιστους.

Ø    Παράλληλα, προστίθεται ως εξεταζόμενο  μάθημα στην ομάδα προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών η Κοινωνιολογία, ενώ ΔΕΝ έχει εκδοθεί ακόμη το βιβλίο και  δεν έχουν προϊδεαστεί οι μαθητές  ούτε για την   ύλη  ούτε για τον τρόπο εξέτασής της…

Ø    Κατ’αντίστοιχο τρόπο, η φιλολαϊκή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επιτείνει τις δυσκολίες και στις υπόλοιπες ομάδες προσανατολισμού.Ετσι, αυξάνει την ύλη στην Ομάδα Προσανατολισμού των Θετικών Επιστημών και των Σπουδών Υγείας, προσθέτοντας  π.χ τρία θεμελιώδη κεφάλαια  στη Φυσική που αφορούν στον ηλεκτρισμό, μαθήματα που εντατικοποιούν ακόμη περισσότερο τη διδασκαλία, πολλαπλασιάζοντας τα περίθώρια κερδοφορίας

Ø    Συγχρόνως,  καταργεί τον ισχύοντα  συντελεστή βαρύτητας σε ένα από τα μαθήματα των ομάδων προσανατολισμού. Με αυτόν τον τρόπο, η επίδοση  πχ στο μάθημα  της  Νεοελληνικής Γλώσσας(που θα εξετάζεται πλέον με αυξημένες απαιτήσεις),θα  είναι ισοδύναμη με την επίδοση σε όλα τα υπόλοιπα εξεταζόμενα μαθήματα, είτε είναι μαθηματικά, φυσική, βιολογία, αρχαία ελληνικά κλπ.Ο «μοντερνισμός» της εξίσωσης της βαθμολογίας  όλων των μαθημάτων δεν είναι βέβαια ένα μέτρο σεβασμού της λογοτεχνικής παιδείας, αλλά ένα συγκαλυμμένο μέσο  πιο σκληρής  μορφωτικής απόρριψης  των εξεταζομένων, που πρέπει να είναι εξίσου ικανοί πχ στη λογοτεχνική ανάλυση και στη μαθηματική σκέψη…

Ø    Την ίδια στιγμή, το ΥΠΕΠΘ    στήνει στεγανά ανάμεσα στις ομάδες προσανατολισμού, στερώντας τη δυνατότητα  κοινής επιλογής μαθημάτων (πχ βιολογίας στους μαθητές των ομάδων των θετικών επιστημών και της Υγείας) στους εξεταζόμενους, ορθώνοντας από παντού τείχη ταξικής και μορφωτικής απόρριψης των λαϊκών στρωμάτων.

Απέναντι στα τείχη της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ  και της επικείμενης  που  θα σχηματιστεί μετά τις εκλογές της 9ης Ιούλη, είτε από τη ΝΔ, είτε από οποιοδήποτε κόμμα του κεφαλαίου να ΣΤΗΣΟΥΜΕ το δικό μας ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ ΤΕΙΧΟΣ της ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ και της  ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗΣ, που είναι το μοναδικό που δεν απορρίπτει, αλλά   αναδεικνύει και   κατοχυρώνει τα λαϊκά μορφωτικά, εργασιακά, κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα.

Αρετή Σπαχή, εκπρόσωπος του Μ-Λ ΚΚΕ (Κ.Ο. Ηρακλείου Κρήτης)

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το