Οι προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών φέτος στα δημοτικά και νηπιαγωγεία της χώρας έφτασε τις 25.000 ενώ τη νέα σχολική χρονιά θα ξεπεράσουν τις 26.000 καθώς έχουν υποβάλει παραίτηση (και δεν θα βρίσκονται τη νέα σχολική χρονιά 2020/2021) 1231 μόνιμοι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

            Συγκεκριμένα τα οργανικά κενά στην Π.Ε. ανέρχονται σε 7.024 ενώ τα λειτουργικά κενά είναι περίπου 18.000.

            Η εικόνα αυτή είναι αποτέλεσμα της έλλειψης διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών τα τελευταία 10 χρόνια.

            Στις 18 Μάη, η Υπουργός Παιδείας δήλωνε σε συνέντευξή της στα Νέα: «Δεν θα συμπεριληφθούν στο νομοσχέδιο οι διατάξεις που αφορούν [στον] αριθμό των μαθητών ανά τάξη στο δημοτικό σχολείο». Δέκα ημέρες αργότερα, στις 28 Μάη, καταθέτει το νομοσχέδιο με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις», το οποίο, στο άρθρο 50 προβλέπει αύξηση του μέγιστου αριθμού παιδιών ανά τμήμα, από 22 στα 25 παιδιά για τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία. Όπως σημειώνει ο Πρόεδρος των Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας Δημήτρης Μαριόλης, «πρόκειται για ένα ακόμα δείγμα γραφής για το είδος της εκπαιδευτικής πολιτικής που ασκεί το Υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση».

            Επιπλέον, στο ίδιο άρθρο ορίζεται ότι, σε νηπιαγωγεία και δημοτικά, ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από δέκα πέντε (15) ανά τμήμα, ενώ καταργούνται οι τριμελείς επιτροπές του Π.Δ. 79 και όλες οι αρμοδιότητες υποχρεωτικών μετακινήσεων μαθητών μεταβιβάζονται αποκλειστικά στους Διευθυντές Εκπαίδευσης. Τέλος, η ισχύς των παραπάνω διατάξεων αρχίζει για την πρώτη εγγραφή προνηπίων ή νηπίων στο νηπιαγωγείο και για την εγγραφή στην πρώτη τάξη του δημοτικού από το σχολικό έτος 2020-2021 και εφεξής.
            Θα αναρωτηθεί κανείς γιατί η Υπουργός Παιδείας υποχρεώθηκε σε μια τόσο εντυπωσιακή κυβίστηση. Αρκεί όμως να υπολογίσει τις συνέπειες της εφαρμογής του Άρθρου 50 του νομοσχεδίου για να καταλάβει το πολυπόθητο μακροοικονομικό όφελος στο οποίο στοχεύει η συγκεκριμένη διάταξη. Εκατοντάδες τμήματα νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων θα εξαφανιστούν από τον εκπαιδευτικό χάρτη και μαζί τους χιλιάδες θέσεις εκπαιδευτικών θα σβηστούν.
            Συγκεκριμένα το αποτέλεσμα αυτής της αύξησης είναι:
            – μείωση των τμημάτων των δημόσιων νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων περίπου κατά 1.500
            –           συνεπακόλουθη συγχώνευση τμημάτων.

–          υποχρεωτική μετακίνηση παιδιών σε νηπιαγωγεία εκτός της περιφέρειας τους.
–          απώλεια περίπου 3.000 θέσεων εργασίας για τους/τις εκπαιδευτικούς.

            Όπως επισημαίνει ο Δημήτρης Μαριόλης, δεν χρειάζεται ιδιαίτερη γνώση της εκπαιδευτικής πραγματικότητας για να κατανοήσει κανείς ότι, σήμερα ειδικά, απαιτείται μικρός αριθμός μαθητών ανά τμήμα ώστε να αναβαθμιστεί η εκπαιδευτική διαδικασία, να αντιμετωπιστούν πιο αποτελεσματικά τα μορφωτικά ελλείμματα της μακρόχρονης αναστολής των σχολείων και να διασφαλιστούν οι κανόνες υγιεινής και τήρησης των αποστάσεων στις σχολικές αίθουσες στην περίοδο της πανδημίας. Ωστόσο, οι κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ για δραστικές περικοπές και μείωση του κόστους των δημοσίων δαπανών έχουν απόλυτη προτεραιότητα για το Υπουργείο Παιδείας.

Χρήστος Κάτσικας

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το