Σε δολιοφθορά οφείλεται τελικά το ναυάγιο του μικρού δεξαμενόπλοιου μέσα στο Σαρωνικό κόλπο που ρύπανε τις ακτές της Αττικής από τη Σαλαμίνα μέχρι τη Γλυφάδα το 2017.

Νέα τροπή στην υπόθεση του ναυαγίου του Αγίου Ζώνη 2 στη Σαλαμίνα, που μόλυνε το 2017 το παραλιακό μέτωπο της Αττικής, δίνει το πόρισμα του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου που έχει συμπεριληφθεί στην ογκώδη δικογραφία της Εισαγγελίας Πειραιά.

Στο πόρισμα των 330 σελίδων αναφέρεται πως μια ισχυρή έκρηξη στη δεξιά πλευρά του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», ευθύνεται για τη βύθιση του, τον Σεπτέμβριο του 2017 στον Σαρωνικό. Οι ερευνητές αποκλείουν το ενδεχόμενο ναυτικού ατυχήματος λόγω φθοράς, αφού όλα τα στοιχεία συγκλίνουν στο σενάριο της δολιοφθοράς.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, στην ίδια εκτίμηση με το ΕΜΠ κατέληξε και το Γ’ Ανακριτικό Συμβούλιο Ναυτικών Ατυχημάτων.

Βύθιση του πλοίου «Αγία Ζώνη ΙΙ»

Το χρονικό

Το «Αγία Ζώνη ΙΙ» ήταν αγκυροβολημένο και φορτωμένο με 2.194 τόνους μαζούτ και 340 τόνους ντίζελ. Στη μία τα ξημερώματα της 10ης Σεπτεμβρίου του 2017, το πλοίο άρχισε να παίρνει κλίση προς τα δεξιά και, μία ώρα αργότερα, άρχισε να βυθίζεται.

Οι δύο ναυτικοί που επέβαιναν εκείνη την ώρα στο πλοίο βούτηξαν στα νερά του Σαρωνικού για να σωθούν. Τρεις ώρες αργότερα το πλοίο βρισκόταν εξ ολοκλήρου στον βυθό.

«Από όλες τις εκθέσεις επιθεωρήσεως καθώς και τα πιστοποιητικά του πλοίου που ελέγχθηκαν ουδεμία έλλειψη ή παρατυπία δεν εντοπίστηκε. Το πλοίο συντηρείτο ενδελεχώς και ήταν αξιόπλοο», αναφέρεται στο πόρισμα του ΕΜΠ.

Οι ερευνητές απορρίπτουν την πιθανότητα να κατακλύστηκε το μηχανοστάσιο του πλοίου από διαρροή λόγω φθοράς του πλοίου (π.χ στο δίκτυο θαλάσσης ή στα ελάσματα των πλευρών και του πυθμένα).   Επίσης αποκλείστηκε η πιθανότητα κατάκλυσης του μηχανοστασίου λόγω λειτουργίας των αντλιών θαλάσσης του πλοίου.

Αντίθετα, από τα ευρήματα της μελέτης των ελασμάτων του μεγάλου ρήγματος στη δεξιά πλευρά του πλοίου και από συγκριτική αντίστοιχη μελέτη υλικού από έλασμα που βρέθηκε μακριά από το ρήγμα, συμπεραίνεται πως «η επίμαχη περιοχή φέρει χαρακτηριστικά αστοχίας που σχετίζονται με θραύση εξαιτίας πολύ μεγάλου ρυθμού παραμόρφωσης των ελασμάτων της, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από μελέτη της διεθνούς βιβλιογραφίας».   Οι επιστήμονες κάνουν λόγο για «εκρηκτική φόρτιση».

Μετά από τη μελέτη της ευστάθειας και της κατάκλυσης του πλοίου προέκυψε ότι αυτό βυθίστηκε μετά από τη δημιουργία ρήγματος μέσω του οποίου κατακλύστηκαν οι δεξιές πλευρικές δεξαμενές έρματος No3 και No4, με αποτέλεσμα το πλοίο να λάβει κλήση 25.780 και έμπρυμνη διαγωγή 1.308 m. Λόγω της κλίσης και της διαγωγής του πλοίου εισήλθε νερό από το πρυμναίο φινιστρίνι της δεξιάς πλευράς, το οποίο εν συνεχεία οδηγήθηκε εντός του μηχανοσταστασίου το οποίο και κατέκλυσε. Μετά την κατάκλυση και του μηχανοστασίου, το πλοίο έχασε παντελώς την ευστάθεια του και βυθίστηκε».

Ποιος ήθελε το ναυάγιο;

Το πόρισμα του ΕΜΠ για τις αιτίες πίσω από τη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή του Σαρωνικού δημιουργεί ερωτηματικά για το ποιος ήθελε αυτό το ναυάγιο. Οι έρευνες συνεχίζονται από τον αρμόδιο ανακριτή ενώ η ασφαλιστική εταιρεία στην οποία είχε ασφαλιστεί το δεξαμενόπλοιο, υπέβαλε από το 2017 δήλωση περιορισμού ευθύνης, ενώπιον του Πρωτοδικείου Πειραιώς για το ποσό των 5.409.925,40 ευρώ.   Συνολικά οι απαιτήσεις που έχουν κατατεθεί στο τοπικό γραφείο αιτημάτων αποζημίωσης, ανέρχονται στα 90 εκατομμύρια ευρώ, αλλά το ποσό που έχει κατατεθεί από την ασφαλιστική σε ειδικό λογαριασμό της Εθνικής Τράπεζας είναι 5 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως όσοι ζητούν αποζημιώσεις κινδυνεύουν να λάβουν μόλις το 5,55% του ποσού που ζητούν.

 

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το