Με επιστολή της προς την πανεπιστημιακή κοινότητα, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως θέτει 22 καίρια θέματα επανασχεδιασμού του ακαδημαϊκού χάρτη, με αμιγώς ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Τα φιλόδοξα σχέδια για τη συρρίκνωση και ταυτόχρονα την ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης άρχισε να αποκαλύπτει η κυβέρνηση της Ν.Δ. Με επιστολή της προς την πανεπιστημιακή κοινότητα η υπουργός Παιδείας θέτει 22 καίρια θέματα λειτουργίας και διοίκησης των Πανεπιστημίων.

Βασικό στίγμα: Από τη μια το κλείσιμο της πόρτας των ΑΕΙ στους πολλούς με τη βάση εισαγωγής, τον περιορισμό του αριθμού εισακτέων και ξανά μανά τον επανασχεδιασμό του ακαδημαϊκού χάρτη με όλες τις απαραίτητες καταργήσεις τμημάτων και Ιδρυμάτων. Από την άλλη, παραχώρηση εν λευκώ τομέων λειτουργίας των ΑΕΙ μέσω συμπράξεων (ΣΔΙΤ) δημοσίου-ιδιωτικού τομέα «για την κάλυψη αναγκών» και η ταυτόχρονη σύνδεση της αξιολόγησης με την κρατική χρηματοδότηση. Από κει και πέρα, μάνατζερ και Συμβούλια Ιδρύματος θα βγουν στην αγορά για δωρεές, παραγγελίες για έρευνα και μπόλικη τύχη ώστε να πετύχει το σαφάρι. Σε μια αγορά, σε μια χώρα όπου καμία οικονομική σταθερά δεν προεξοφλεί σοβαρές επιτυχίες.

Οι μηχανές λοιπόν παίρνουν μπρος για να χτιστεί το νέο προφίλ των ελληνικών ΑΕΙ, στη βάση ενός ενισχυμένου μοντέλου του νόμου Διαμαντοπούλου και με κριτήρια αμιγώς ιδιωτικοοικονομικά. Ητοι, λιγότερο κράτος, περισσότεροι ιδιωτικοί πόροι, αυστηρό πλαίσιο λογοδοσίας μέσω της σύνδεσης της αξιολόγησης με τη χρηματοδότηση, περιορισμένο πεδίο κινήσεων εντός των Ιδρυμάτων με την κατάργηση του ασύλου για να προλαμβάνονται επεισόδια είτε με απλές φάπες είτε με διαμαρτυρίες στον πρύτανη και παράλληλα Συμβούλια Ιδρύματος για τη διοίκηση, μάνατζερ για τα οικονομικά, πρόθεση αποψίλωσης των αρμοδιοτήτων πρύτανη, αντιπρυτάνεων, Συγκλήτου και πρυτανικού συμβουλίου (αν υπάρχει).

Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην επιστολή με τα 22 θέματα, οι πανεπιστημιακοί καλούνται να τοποθετηθούν μεταξύ άλλων για:

«Αποτελεσματικότερους θεσμούς διοίκησης», ήτοι:

1. «Επανακαθορισμός αρμοδιοτήτων για τα όργανα διοίκησης του Πανεπιστημίου (εύρος και εσωτερική κατανομή αρμοδιοτήτων, με στόχο την αποφυγή αλληλοεπικαλύψεων και αύξηση της αποτελεσματικότητας στη λήψη και εφαρμογή αποφάσεων)». Δηλαδή, επί τάπητος πάλι ο ρόλος όλων των οργάνων (των αυτόνομων) πανεπιστημίων. Μονοπρόσωπων και συλλογικών. Από πρύτανη μέχρι Σύγκλητο.

2. «Θεσμικά αντίβαρα εντός του Πανεπιστημίου, απαραίτητα για τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από το υπουργείο στα Πανεπιστήμια και την ενίσχυση του αυτοδιοίκητου: Συμβούλιο Ιδρύματος (ρόλος, αρμοδιότητες, τρόπος επιλογής)». Δηλαδή, ανάληψη σημαντικού «θεσμικού» ρόλου από τα Σ.Ι. που επιδιώκεται να σηματοδοτήσουν την «αυτονομία» των Ιδρυμάτων.

3. «Γενικός Γραμματέας στα Ανώτατα Ιδρύματα (ρόλος, αρμοδιότητες, τρόπος επιλογής)». Η παλιά γνωστή πρόταση που κατά καιρούς επανέρχεται κυρίως με τη φιλοδοξία να αναλάβει το μανατζάρισμα.

Κρατική Χρηματοδότηση

Ι. «Θέσπιση νέων κανόνων (αντικειμενικών κριτηρίων και δεικτών) για τον προσδιορισμό του ύψους της κρατικής χρηματοδότησης ανά Ιδρυμα. Σύνδεση της αξιολόγησης με τμήμα της κρατικής χρηματοδότησης». Σαφές, δεν χρειάζεται σχόλια.

ΙΙ. «Πολυετείς προγραμματικές συμφωνίες του υπουργείου Παιδείας με τα Ιδρύματα, προκειμένου να διευκολυνθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός». Εννοείται, με σοβαρές και αυστηρές δεσμεύσεις για τα Ιδρύματα.

Πρόσθετοι πόροι

Α. «Ιδρυση ΝΠΙΔ για τη διαχείριση ίδιων πόρων από ερευνητικά προγράμματα, αξιοποίηση πνευματικής ιδιοκτησίας και περιουσίας Πανεπιστημίων.

Β. Επιχειρήσεις έντασης γνώσης (spin-off): Θέσπιση νέων κανόνων, διαδικασιών και κινήτρων για την αξιοποίηση της ερευνητικής δραστηριότητας των Ιδρυμάτων (ενδεικτικά, μέσω επιχειρηματικών επιταχυντών, θερμοκοιτίδων επιχειρήσεων, της υλοποίησης πατεντών και επιστημονικών ιδεών κ.α.).

Γ. Αξιοποίηση σχημάτων ΣΔΙΤ για την κάλυψη αναγκών των Ιδρυμάτων.

Δ. Αναμόρφωση κανονιστικού πλαισίου για τις δωρεές»

Ολη η πρόταση για την πρόσθετη χρηματοδότηση δεν χρειάζεται καμία επεξήγηση. Ακολουθούν οι προτάσεις για την απελευθέρωση των μεταπτυχιακών, το κυνήγι πάλι των «αιωνίων» με την εφαρμογή του ν+2, την αναβάθμιση της ΑΔΙΠ για να αντεπεξέλθει στην αξιολόγηση κ.ά. Στόχος να τεθεί σε διαβούλευση το σχετικό νέο σχέδιο νόμου. Αναμένονται οι απαντήσεις των πανεπιστημιακών.

Πηγή: Άννα Ανδριτσάκη – efsyn.gr

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το