Το αναγκαίο μέτρο για την αναστολή της εκπαιδευτικής δραστηριότητας στο σύνολο του Εκπαιδευτικού Συστήματος με στόχο τον περιορισμό της εξάπλωσης της επιδημίας του Covid-19 έφερε την Πανεπιστημιακή κοινότητα και την κοινωνία στο σύνολό της αντιμέτωπες με πρωτόγνωρες καταστάσεις.

Σε αυτές τις συνθήκες, ως ΔΣ του Συλλόγου Μελών ΔΕΠ, υπογραμμίζουμε και αναδεικνύουμε την αναγκαιότητα της συλλογικότητας, της αλληλεγγύης και της βοήθειας, ιδίως προς εκείνους που τη χρειάζονται περισσότερο. Με πνεύμα ευθύνης και με όπλο τη συλλογικότητα μένουμε δυνατοί κι όχι σιωπηλοί!

Συναδέλφισες, συνάδελφοι,

Η υγειονομική κρίση ανέδειξε και συνεχίζει να αναδεικνύει με δραματικό τρόπο τις σοβαρότατες αδυναμίες του συστήματος εκπαίδευσης και υγείας στην αντιμετώπιση έκτακτων, αλλά όχι μόνο, καταστάσεων. Αδυναμίες, που είναι η αντανάκλαση της διαχρονικής υποχρηματοδότησης, υποστελέχωσης, αλλά και της απαξίωσης από όλες τις κυβερνήσεις των δημόσιων δομών υγείας, εκπαίδευσης και των λειτουργών τους. Αδυναμίες, που πηγάζουν από τις πολιτικές εμπορευματοποίησης και εκχώρησης σημαντικών για τη λειτουργία τους αρμοδιοτήτων/υπηρεσιών στις «δυνάμεις της αγοράς».

Οι τεράστιες προσπάθειες του υγειονομικού και εκπαιδευτικού προσωπικού, η προσαρμογή στις συστάσεις για τήρηση των ατομικών κανόνων υγιεινής και ασφάλειας, όσο  και αν είναι αναγκαίες, δεν αρκούν για τη θωράκιση της κοινωνίας από την επιδημία, στον βαθμό που δεν συνοδεύονται από βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα ενίσχυσής της δημόσιας υγείας και εκπαίδευσης.

Για να διασφαλισθούν η υγεία και τα δικαιώματα των πανεπιστημιακών δασκάλων, των ερευνητών, των υπολοίπων εργαζομένων στα πανεπιστήμια, που συνεχίζουν υπό τις αντίξοές συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, καθώς και των φοιτητών μας είναι αναγκαία πρόσθετα μέτρα επείγοντος χαρακτήρα:

  • Να πραγματοποιηθούν  άμεσα  όλες  οι αναγκαίες  απολυμάνσεις  σε  όλους  τους  χώρους εργασίας, διδασκαλίας και έρευνας του Πανεπιστημίου, της Φοιτητικής Εστίας με τακτικές επαναλήψεις και ελέγχους.
  • Να διατεθούν με έκτακτη επιχορήγηση από το κράτος, χωρίς να επιβαρύνουν τους ήδη πενιχρούς προϋπολογισμούς των Τμημάτων, όλοι οι πόροι για την άμεση προμήθεια των απαραίτητων υλικών καθαρισμού και απολύμανσης (π.χ. αντισηπτικά, σαπούνια, απολυμαντικά κ.λπ.) σε σχολές, εστίες και λέσχες.
  • Να ενισχυθούν με νέο προσωπικό οι υπηρεσίες καθαριότητας, φύλαξης και τεχνικής υποστήριξης ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες που θα προκύψουν με την επανέναρξη της εκπαιδευτικής δραστηριότητας.
  • Να διασφαλιστεί η καταβολή των μισθών και των ασφαλιστικών εισφορών όλων των συμβασιούχων διδασκόντων.
  • Να γίνουν άμεσες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, ώστε να μη στοιβάζονται διδάσκοντες και φοιτητές σε αίθουσες και εργαστήρια, όταν ξεκινήσουν και πάλι τα μαθήματα.

Συναδέλφισες, συνάδελφοι,

Η διατήρηση της επαφής των φοιτητών με τις σπουδές τους, η τροφοδοσία τους με υλικό για μελέτη και εξάσκηση, η ψυχολογική υποστήριξη και η προσπάθεια να μη χαθεί το εξάμηνο σπουδών λόγω της παρατεταμένης αναστολής της δια ζώσης λειτουργίας των ιδρυμάτων είναι «προκλήσεις» τις οποίες πρέπει να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία. Αυτός θα πρέπει να είναι και ο χαρακτήρας των μαζικών διαδικτυακών «συναντήσεων» των διδασκόντων με τους φοιτητές αξιοποιώντας τις δυνατότητες που προσφέρουν τα «εργαλεία» της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης με σύγχρονες ή ασύγχρονες μεθόδους.   

Η θέση μας είναι ότι οι εκπαιδευτικές-πλατφόρμες (σύγχρονης ή ασύγχρονης εκπαίδευσης) δεν μπορούν να υποκαταστήσουν το μάθημα στο αμφιθέατρο, στην αίθουσα διδασκαλίας, κι ακόμη περισσότερο στο εργαστήριο. Χωρίς τη ζωντανή αλληλεπίδραση φοιτητή-διδάσκοντος, τη δυνατότητα να δίνονται απαντήσεις στις απορίες των φοιτητών με τρόπο άμεσο και σε πραγματικό χρόνο, τη δυνατότητα, επιπλέον, να κατανοήσουμε αν οι φοιτητές μας μπορούν να παρακολουθήσουν την ανάπτυξη του μαθήματος, σε ποιο σημείο χρειάζεται ο διδάσκων να επιμείνει, να επαναλάβει με διαφορετικό τρόπο, να εμπλουτίσει τη διδασκαλία του  και, κυρίως, χωρίς την επίτευξη  ικανοποιητικής αναλογίας αριθμού διδασκομένων προς διδάσκοντα δε νοείται εκπαίδευση σε πανεπιστημιακό επίπεδο.

Η λεγόμενη «πλήρης μετάπτωση» στην εξ-αποστάσεως εκπαίδευση είναι μια έκτακτη επιλογή με αυστηρό χρονικό ορίζοντα τη λήξη της αναστολής της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οποιαδήποτε άλλη σκέψη, για επέκταση μερική ή ολική αυτών των επιλογών και εκτός της έκτακτης συγκυρίας, θα μας βρει αντίθετους. Το ίδιο και κάθε απόπειρα για συρρίκνωση, στο όνομα των «δυνατοτήτων» της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, της χρηματοδότησης για υποδομές, προσλήψεις νέου ερευνητικού διδακτικού προσωπικού κ.α.. 

Αφήνοντας για την ώρα κατά μέρους τα σημαντικά και υπαρκτά τεχνικά ζητήματα, τα θέματα υποδομών, την εκπαίδευση διδασκόντων και διδασκομένων φοιτητών στην αποδοτική χρήση των διαδικτυακών εργαλείων, την πλήρη εξάρτηση από προϊόντα μονοπωλιακών κολοσσών, επισημαίνουμε ότι δεν θα ανεχτούμε, στο όνομα των έκτακτων συνθηκών λόγω της επιδημίας, την εισαγωγή από την πίσω πόρτα τετελεσμένων που οδηγούν στη μετατροπή των Πανεπιστημίων σε e-shops και στην επιτάχυνση της εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης.

Διεκδικούμε:

  • Ολοκλήρωση του ακαδημαϊκού έτους για όλους τους φοιτητές, χωρίς περαιτέρω εμπόδια μετά την επιστροφή στην κανονική πανεπιστημιακή λειτουργία.
  • Λήψη όλων εκείνων των αναγκαίων μέτρων για την αναπλήρωση του χαμένου διδακτικού έργου, ώστε να μην επιτραπεί καμιά έκπτωση ή απώλεια σε σεμινάρια, πρακτικές ασκήσεις, εργαστήρια και υποχρεωτικά μαθήματα.
  • Εγγυήσεις για παροχή οικονομικής βοήθειας στους φοιτητές και τις λαϊκές οικογένειες ώστε να μην επιβαρυνθούν οικονομικά από το επιπλέον χρονικό διάστημα που θα απαιτηθεί για την ολοκλήρωση του εξαμήνου (επιδότηση ενοικίου κ.ά.).
  • Παράταση των συμβάσεων των συμβασιούχων διδασκόντων για όσο χρόνο χρειαστεί μέχρι να ολοκληρωθούν τα μαθήματα, με εγγυήσεις για την κανονική καταβολή του μισθού και των ασφαλιστικών εισφορών τους.
  • Πρόνοια για τους φοιτητές που δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο και τα μέσα να το χρησιμοποιήσουν.
  • Διασφάλιση ότι τα πνευματικά δικαιώματα του υλικού από τη σύγχρονη ή ασύγχρονη «εκπαίδευση» ανήκουν αποκλειστικά στους παραγωγούς τους.

Με όπλο μας την αλληλεγγύη, μένουμε δυνατοί κι όχι σιωπηλοί!
Το Διοικητικό Συμβούλιο

Σύλλογος Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού Πανεπιστημίου Πατρών

e-prologos.gr

Βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο; Μοιραστείτε το