Aλυσίδες σουπερμάρκετ: Βγάζουν τα κέρδη τους από τον ανθρώπινο πόνο

Καταπέλτης για κορυφαίες  της Δύσης όπως οι Lidl, Aldi, Whole Foods, Costco, Sainsbury, Tesco είναι η νέα έρευνα της γνωστής Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης Οxfam.

Το αμείλικτο κυνήγι μείωσης του κόστους και μεγιστοποίησης των κερδών τους ασκεί, σύμφωνα με την έρευνα, τεράστια πίεση στους προμηθευτές τους, οδηγώντας σε μισθούς πείνας, απάνθρωπες συνθήκες εργασίας και εκτεταμένες διακρίσεις σε βάρος των γυναικών σε φυτείες και φάρμες του πλανήτη, από τις οποίες αυτές οι αλυσίδες προμηθεύονται τσάι, φρούτα και λαχανικά. Το επιχειρηματικό μοντέλο του προκαλεί τεράστιο ανθρώπινο πόνο και χρήζει ριζικής επανεξέτασης, προειδοποιεί η Oxfam.

Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε φυτείες τσαγιού στο κρατίδιο Ασαμ της βορειοδυτικής Ινδίας, γλυκοπατάτας στη Νότια Καρολίνα των ΗΠΑ και καλλιέργειες φρούτων (μάνγκο, πεπόνια, σταφύλια) στη Βορειοανατολική Βραζιλία και δείχνει ότι τα σουπερμάρκετ και οι εταιρείες επώνυμων αγροτικών προϊόντων κερδίζουν τη μερίδα του λέοντος από την τιμή πώλησης αυτών στη λιανική, ενώ αντίθετα οι εργάτες γης ψίχουλα.

Στη Γερμανία, τα σουπερμάρκετ και οι εταιρείες τροφίμων κερδίζουν 2,15 δολ. από ένα κουτί τσάι που στη λιανική κοστίζει 2,48 δολάρια. Αντίθετα, οι εργαζόμενοι που το καλλιεργούν και το μαζεύουν στη Ινδία μόλις 0,03 ευρώ.

Η έρευνα αποκαλύπτει ακόμη ότι οι μισοί από τους εργαζόμενους στις φυτείες τσαγιού στο Ασαμ κατέχουν κάρτα που διαβεβαιώνει ότι βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχειας. Τους διασφαλίζει 5 κιλά ρύζι τον μήνα δωρεάν από την τοπική κυβέρνηση. Χολέρα και τύφος αποτελούν συνηθισμένες ασθένειες γι’ αυτούς, καθώς δεν έχουν πρόσβαση σε τουαλέτα και σε ασφαλές πόσιμο νερό.

Οι γυναίκες που εργάζονται στις φυτείες δουλεύουν αρκετές φορές έως και 13 ώρες συνεχόμενα έπειτα από μόλις 6 ώρες ανάπαυσης. Οι γερμανικές αλυσίδες σουπερμάρκετ Aldi, Eldeka, Lidl, Rewe και οι αμερικανικές Whole Foods, Costco, Morrison’s, Sainsbury’s προμηθεύονται τσάι από εκεί, ενώ ενδείξεις υπάρχουν και για τις Wal Mart και Kroger.

Στη ΒΑ Βραζιλία η έρευνα διαπίστωσε ακραία φτώχεια στις τάξεις των εποχικών εργατών στις καλλιέργειες μάνγκο, πεπονιών και σταφυλιών, σκληρές συνθήκες εργασίας και επικίνδυνη έκθεσή τους στα φυτοφάρμακα. Αρκετοί εργάτες υποφέρουν από αλλεργίες και σοβαρές δερματικές ασθένειες εξαιτίας της έλλειψης μέτρων προστασίας έναντι των χημικών.

Οι γυναίκες με παιδιά, που δεν μπορούν να ταξιδέψουν μεγάλες αποστάσεις για να εργαστούν κάπου αλλού, βασίζονται στη βοήθεια των συγγενών ή της κυβέρνησης προκειμένου να καταφέρουν να θρέψουν την οικογένεια κατά την περίοδο εκτός συγκομιδής. Lidl, Sainsbury’s, Whole Foods και μέχρι πρόσφατα Morrisons, PLUS και Tesco προμηθεύονται φρούτα από τις φάρμες της περιοχής. Ενδείξεις υπάρχουν ακόμη για Wal Mart και Kroger.

Στη Βόρεια Καρολίνα η έρευνα της Oxfam αποκάλυψε ότι οι εργάτες στα αγροκτήματα γλυκοπατάτας (στην πλειονότητά τους Λατίνοι) που προμηθεύουν την Whole Foods εργάζονταν έως και 14 ώρες την ημέρα κάτω από εξαντλητικά υψηλές θερμοκρασίες με ελάχιστα διαλείμματα και περιορισμένη χρήση τουαλέτας. Η αμοιβή τους πολύ χαμηλή και η τρομοκρατία των αφεντικών εκτεταμένη.

Ανάλογες συνθήκες εργασίας και αμοιβών διαπίστωσε και μία ακόμη έρευνα που κοινοποίησε χθες η Oxfam για τους εργάτες γης στην Κόστα Ρίκα, τον Ισημερινό, το Περού, τις Φιλιππίνες και άλλες χώρες. Το 75% αυτών δήλωσε ότι δεν πληρώνεται αρκετά για να καλύπτει τις βασικές του ανάγκες, ενώ πάνω από το 1/3 ότι δεν μπορεί να έχει διάλειμμα για τουαλέτα ή για να πιει νερό όταν το έχει ανάγκη.

Η ανάλυση της Oxfam διαπίστωσε ακόμη ότι τα σουπερμάρκετ αυξάνουν διαρκώς το μερίδιό τους στην τελική τιμή που πληρώνουν οι καταναλωτές για αυτά τα αγαθά – μεγάλο μέρος του οποίου καταλήγει στις τσέπες των πάμπλουτων μετόχων και ιδιοκτητών τους.

Στις ΗΠΑ, σουπερμάρκετ και εταιρείες τροφίμων καρπούνται το 94% της τιμής ενός πακέτου μαύρου τσαγιού, ενώ μόλις το 1% αυτής κατευθύνεται στους εργάτες των φυτειών όπου παράγεται. Στη Βρετανία οι εταιρείες κερδίζουν 49 πένες από ένα πακέτο τσάι που πωλείται 74 πένες, ενώ οι εργάτες μόλις τρεις.

Τα σουπερμάρκετ έχουν αυξήσει το μερίδιο τους στις τιμές λιανικής καλαθιού 12 καθημερινών αγαθών από το 43,5% το 1996-98 στο 48,3% το 2015. Στην ίδια περίοδο, το αντίστοιχο μερίδιο των εργατών μειώθηκε από 8,8% σε 6,5%.

Πηγή: Μπάμπης Μιχάλης – efsyn.gr

Please follow and like us:
error